گیاه استویا یا شیرین برگ

 

گیاه استویا یا شیرین برگ گیاهی کوچک، شیرین و برگ دار و بومی امریکای جنوبی است. و به‌طور وحشی در سرزمین‌های بلند مناطق مرزی بین برزیل و پاراگوئه می‌روید و در آن مناطق به گیاه «برگ عسلی (honey leaf) معروف است

 

آیا استویا  جایگزین مناسبی برای شکر معمولی در رژیم های کنترل شده  کربوهیدرات است؟

استویا کالری بسیار کمی دارد. تکیه ای از، برگ های خشک آن تقریبا 40 برابر شیرین تر از شکر است. این کیفیت شیرینی در استویا به علت ترکیبات مختلف گلیکوئیدی از جمله استویسیوز، استویولبیوسید، رباییوزید A-E و دلوکوزید است. علاوه بر این،استویا حاوی بسیاری از مواد معدنی، ویتامین ها است که در شیرین کننده های مصنوعی وجود ندارد. شما می توانید غذاهایی مانند کیک، کوکی ها و آب نبات های ساخته شده با استویا و دمنوش های شیرین شده با استویا را بدون نگرانی از  از کالری بالای قندها بخورید، و به این صورت قند موجود در رژیم غذایی کنترل می شود و به کاهش وزن کمک می کند.

 

کنترل دیابت با استویا

یکی از اثرات مثبت و مهم استویا برای سلامتی تنظیم قند خون در بدن می باشد.افردا مبتلا به دیابت بدون نگرانی از عوارض جانبی میتوانند غذاهای شرین شده با استویا را مصرف کنند. استویا به کاهش قند خون ناشتا کمک کرده و مقاومت به انسولین را در افراد دیابتی بهبود می بخشد.

 

چای شیرین شده با استویا

 سایر فواید شیرین برگ برای سلامتی

گیاه استویا دارای بسیاری از استرول ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند تریترپن ها، فلاونوئیدها و تانن هاست.که می تواند خطر ابتلا به سرطان پانکراس را کاهش دهد. استویوساید موجود در گیاه استویا عملکرد رگ های خونی را بهبود می بخشد و به عنوان یک دیورتیک طبیعی با افزایش ادرار و در نتیجه افزایش دفع سدیم به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در گیاه استویا به رفع چین و چروک صورت کمک کرده و برای جوان سازی پوست صورت مفید می باشد.از استویا می توان به عنوان دهان شویه استفاده کرد زیرا باعث کاهش باکتری در دهان و پوسیدگی دندان می شود.