بابونه آلمانی یا بابونه چشم گاوی

اغلب بابونه های موجود در بازار عطاری ها و گیاهان دارویی ،از نوع بابونه گاوی یا چشم گاوی هستند که از عرصه های طبیعی جمع آوری میشود .  بابونه آلمانی یا بابونه چشم گاوی !

این نوع بابونه (چشم گاوی) از لحاظ دارویی خاصیت های خوبی را دارا است اما مواد موثره آن به نسبت بابونه آلمانی که در تمام دنیا مطرح می باشد (به نام ماتریکا یا کامومیلا ) بسیار پایین می باشد.

از جمله تفاوت های مهم بابونه آلمانی و چشم گاوی ، می توان به میزان مواد موثره بابونه مخصوصا کامازولن اشاره کرد که در بابونه آلمانی این میزان مواد موثره بسیار بالا می باشد .

بابونه در چین که قدمت مصرف گیاهان در جهان در آن بیشتر است ، به اسم خدای گیاهان می شناسند و در طب سنتی چین از گیاه بابونه آلمانی استفاده می کنند . به این دلیل که بابونه آلمانی در بهبود تمام امراض روحی و روانی و جسمی کارامد می باشد .

مهمترین خواص بابونه آلمانی

از مهمترین خواص بابونه آلمانی : آرامش بخش ،خواب آور ، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن ، تقویت کننده و آرامش بخش دستگاه هاضمه خصوصا معده است . ضمن اینکه در صورت مصرف کردن طولانی مدت بابونه آلمانی به دلیل بالا بودن مواد موثره کامازولن ، برای پوست مو وزیبایی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد .

نکته مهم

یکی از نکات بسیار حائز اهمیت  بابونه آلمانی  که متاسفانه آگاهی از آن کم است، اینکه  تحقیقات علمی نشان داده است که (کامازولن ) این ماده باارزش در بابونه آلمانی در دمای بالای  60 درجه تجزیه شده  و خواص دارویی آن بسیار پایین می آید.

پس به جهت مصرف صحیح و اثر بخشی بابونه آلمانی توصیه می شود اجازه بدهید آب جوشیده شده، تقریبا به دمای 60 درجه رسیده و سپس کیسه بابونه را داخل لیوان قرار دهید

بهترین زمان مصرف 

بهترین زمان مصرف دمنوش بابونه یک ساعت قبل از خواب و یک ساعت پس از صرف غذا می باشد .